زندگی بر روی سکوهای نفتی خلیج فارس

 گشت و گذاری در خارگ نفتی‌ترین جزیره دنیا-3

این مطلب در خبرگزاری مهر منشر شده است

ناهار خورده نخورده چرتی کوتاه زدیم و برای دیدن سکوهای نفتی دریایی رفتیم سمت اسکله. کشتی کوچک یا به عبارتی قایق بزرگی قرار بود ببردمان روی سکوهای نفتی تا فرآیند حفاری چاه‌ها را ببینیم و این برای ما که تا قبل از این فقط قایق‌های موتوری ماهی‌گیران شمالی را سوار شده بودیم تنوع جالبی محسوب می‌شد. تنوع هم از اینجا شروع شد که سه ساعت منتظر ماندیم تا قایق راه بیافتد و جالب‌تر اینکه سه ساعت هم قایق در راه بود تا برسد به سکوی مورد نظر. همیشه فکر می‌کردم مسافرت با کشتی بسیار هیجان‌انگیز است ولی واقعیت این است که هیچ قایق و کشتی‌ای در دریا ارزش بیش از نیم ساعت را ندارد. دلیلش هم روشن است، چون با طی مسافت هیچ تغییری در منظره اطراف به وجود نمی­آید. فقط آب است و‌ آب و صدای کشتی که کمی بعد از حرکت از یک‌نواختی کلافه­ات می‌کند.

کنار ساحل مرغ دریایی ندیدیم و دلیلش را هم نتوانستیم از کارگران فلیپینی قایق بپرسیم. تعدادی عروس دریایی مرده دیدیم کنار اسکله که مال کثیفی آب اسکله بود و خوب عروس دریایی خودش باید عقلش بکشد و اینجا نیاید. کارگر فلیپینی هم که زبانش خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود که بتوانیم ارتباط کلامی با او برقرار کنیم، فهمیده بود ما مثل مسافران همیشگی که با بی‌حوصلگی می‌آیند و می‌نشینند تا 14 روز بروند روی دریا نیستیم و با کنج‌کاوی جاهای مختلف قایق را دید می‌زنیم. رفت روی سقف اتاقک و تکه‌های ماهی‌های صید شده‌اش را که زیر آفتاب پهن کرده بود تا خشک شود، جمع کرد.

داخل اتاقک قایق حدود 80 صندلی وجود داشت برای 80 مسافر و تلویزیونی کوچک داشت یک فیلم بزن بزن و تخیلی هالیوودی پخش می‌کرد تا ما حوصله‌مان مثلا سر نرود.

بالاخره بعد از کلی معطلی راه افتادیم سمت سکوی ابوذر که 79 مایل تا آنجا راه بود، راه که چه عرض کنم، 79 مایل دریا بود. غروب آفتاب را در افق خلیج فارس دیدیم و چاه‌های نفتی که سر راه‌مان بودند. از کنارشان گذشتیم و در تاریکی شب فقط گاهی نورهای کم رمقی در دوردست دیده می‌شد و ما دیگر جهت‌های جغرافیایی را گم کرده بودیم.

بعد از حدود 3 ساعت سرعت قایق کم شد و از همین موضوع فهمیدیم رسیده‌ایم جایی. از اتاقک قایق بیرون آمدیم و در برابر خودمان اژدهایی عظیم از لوله‌های پیچیده در هم دیدیم که در نور لامپ‌ها و مهم‌تر از آن در نور فلر خودش نمایان بود. آتش فلر هم همان آتش دهان اژدها بود که زبانه می‌کشید و دریا را روشن می‌کرد.

قایق به آرامی پهلو گرفت و ما هم از روی همان لوله‌ها و پله‌های سکو بالا رفتیم تا رسیدیم به اتاق‌های ستاد. عده‌ای در اتاق تلویزیون نشسته بودند و کانال‌ها را بالا و پایین می‌کردند. نماز خواندیم و رفتیم برای شام. مثل ندید بدیدها افتادیم داخل غذا و تا توانستیم خوردیم. حرص معطلی را سر غذا‌ها در آوردیم. بعد از غذا هم بستنی خوردیم که همان‌جا درست کرده بودند.

آشپزخانه‌های سکوها فعال هستند و مواد غذایی تازه را خوب طبخ می‌کنند تا کارکنان از این ناحیه دیگر احساس نارضایتی نداشته باشند. شام که از گلوی‌مان رفت پایین، عکاس‌ها نیست شدند میان لوله‌ها و داخل سکو و ما هم نشستیم پای صحبت رییس سکو.

***

سکوها جاهای بامزه­ای بودند. حدود صد نفر آدم دو هفته تمام را باید در توده‌ای از فولاد و آهن بگذرانند و در تمام این مدت روی چاه نفت هستند. چاه‌هایی که حکم بمب را دارد. کوچک­ترین اشتباهی می‌تواند سکو را بفرستد آسمان هفتم. بنابراین تمام صدنفر باید چهارچشمی مواظب کارشان باشند. هرچند اتفاق ناگوار کم پیش آمده ولی استرس و شرایط کاری دست از سر کارکنان بر نمی‌دارد. بالای سرشان همیشه آفتاب و مهتاب است و پایین پای‌شان همیشه دریا و‌ آنها 14 روز تمام پای‌شان را روی زمین سفت نمی‌گذارند. هرچند وضع غذا روی سکوها خوب است ولی غذای خوب دل خوش می‌خواهد که این دل معمولا سر سفره و همراه خانواده خوش می‌شود. معروف است بین کارکنان سکوها که بچه هایشان که به دنیا می‌آیند تا چند ماهگی با پدران‌شان غریبگی می‌کنند.

من کارخانه‌های زیادی را دیده‌ام ایران خودرو، مگا موتور، عسلویه، پتروشیمی ماهشهر و ... ولی باید اعتراف کرد هیچ جا کارگرها و متخصصانش مثل این سکوها روی کارشان متمرکز نبودند و البته طبعیت کار هم به خودی خود این تمرکز را می‌طلبد. یادمان باشد چاه‌های نفت زیر این سکوها هر لحظه در حال انتقال نفت هستند. به نظرم هر کسی که ادعا کرد شغلش سخت است را باید چند روزی برد روی سکوی نفتی.

دکل ابوذر بیش از 3 دهه است که فعالیت می‌کند. یعنی این غول آهنی بیش از 30 سال است نفت خام از عمق حدود 2500 متری کف دریا می‌مکد و می‌فرستد برای عملیات‌های بعدی و نکته متفاوتش با بقیه سکوها هم این است که 14 چاهش هم از ابتدا با زاویه و مورب حفر شده‌اند. تکنیک‌های جدید حفر چاه دیگر این طور نیست. چاه را عمودی می‌کنند و از عمق معینی در جهتی مشخص زاویه‌دار می‌کنند. برای توسعه چاه‌های مورب سکوی ابوذر دکل‌های حفاری هم باید به اندازه زاویه چاه بچرخد و کار کند.

بازدید و مصاحبه ما که تمام شد مسوول روابط عمومی مودبانه از رییس سکو خواست تا او هم برود و تست اعتیاد بدهد. هیچ تبعیضی در این مورد وجود ندارد!

این مسوول روابط عمومی می‌گفت فقط اعلام انجام تست اعتیاد در هر سازمانی 50 درصد اعتیاد را کم می‌کند. چون خیلی‌ها تفننی معتادند. آنها بدون اطلاع قبلی 16000 نفر پرسنل شرکت‌شان را مداوما تست می‌کنند آن هم با 5 نفر نیرو. یعنی ما با حدود 5000 نفر نیرو می‌توانیم 16 میلیون جمعیت فعال‌مان را همیشه تست بگیریم. مسوول روابط عمومی می‌گفت البته همیشه مقاومت‌های جدی‌ای با این کار وجود دارد و دلیلش هم روشن است، دامن بعضی‌ها هم آلوده است!

ادامه دارد...

قسمت اول

قسمت دوم

/ 3 نظر / 13 بازدید
جواد

سلامت باشی

رضوي

سلام آقاي قزلي پيامت را ديدم و همه مطالب سفرت به خارگ را يك نفس خواندم در سفري آنسوي خليج فارس ميان عربهايي كه انگار قرنها جلو افتاده‌اند از آنچه جلال براي نفت و صنعت اين مردم مي‌پنداشت. سفرت كوتاه بود و نقل سفرت از آن هم كوتاه‌تر. اما قلمت زيباست. مثل وقت‌هاي كه در همشهري داستان مي‌نوشتي. حالا جايت در همشهري داستان خالي است. اما در خصوص نقل گزارشت. جلال با نام نفت رفت و بواسطه دوستي ابراهيم گلستان. اما جسارت جلال در تك‌نگاري مردمان خارگ ستودني است. باكي ندارد كه براي نفت برود و از روزگار مردمان خارگ بگويد. چيزي كه نبودش در گزارش شما خيلي به چشم مي‌آمد. جاي خيلي حرفها در گزارشت خالي بود. كتاب "در يتيم خليج" را پيش از سفر خواندي. كاش فيلم "موج و مرجان و خارا"ي ابراهيم گلستان را هم مي‌ديدي كه همه ناگفتني‌ها را اين دو بزرگ‌مرد پيش از اين گفته‌اند. گله‌اي نيست از گفتن اين حرفها. گفتيم كه دست‌مريزادي گفته باشيم و خدا قوت. كاري اگر باشد هستيم در خدمت. در پناه حق

بازاریاب

دوست عزیز سلام اگر تمایل دارید مدیریت قوی تری بر وبلاگ خود داشته باشید،امکانات بیشتری به مخاطبین خود ارائه نمایید و یا یک گام بزرگ برای ورود به دنیای وب مستران بردارید ما توصیه می کنیم همین امروز از امکانات رایگان ارائه شده توسط تیم اندیشه ی برتر نهایت بهره را ببرید و با تبدیل وبلاگ خود به وب سایت خواسته های خود را محقق کنید. هم اکنون اقدام کنید و از امکانات دامین و هاست رایگان برخوردار شوید http://designer.moshakhasat.com همچنین در صورتی که تمایل دارید از طریق وبلاگ خود کسب درآمد کنید آدرس زیر را نیز حتما ملاحظه بفرمایید http://www.moshakhasat.com/index.php?route=information/information&information_id=9 با تشکر 1345408681.37